11-03-2011, 08:48
Cytat:Krakowska Szybka Kolej Aglomeracyjna to pomysł wykorzystania istniejącej rozbudowanej infrastruktury kolejowej do szybkiego skomunikowania dalekich przedmieść naszego miasta oraz kilku sąsiednich miast ze Śródmieściem. Idea została zaczerpnięta z istniejących już podobnych systemów w Trójmieście oraz miastach zachodnich. W ciągu kilku lat pojawiały się różne wizje nowych linii, które miałyby powstać, jednak szczegóły nie zostały jeszcze ostatecznie ustalone. Mówi się o odcinkach
* Podłęże - Trzebinia
* Skawina - Miechów
* Wieliczka Rynek - Balice
* Kraków Główny - Batowice - Nowa Huta- Przylasek Rusiecki - Kraków Płaszów - Kraków Główny
* Mydlniki - Kraków Płaszów
* Mydlniki - Nowa Huta
* Mydlniki - Łęg M1
Na drodze do realizacji SKA stoi jednak - jak to zwykle bywa - brak funduszy oraz problemy techniczne. Według ekspertów, przez konieczność obsługi zwiększonego ruchu kolejowego, najbardziej przeciążonym odcinkiem planowanego systemu stałby się odcinek Płaszów - Dworzec Główny. Mówi się zatem o możliwym dobudowaniu kolejnej pary torów, by zwiększyć jego przepustowość. To jednak wiązałoby się z możliwym zagrożeniem dla niektórych leżących na jego drodze zabytków oraz koniecznością montażu mało estetycznych ekranów akustycznych chroniących okolicznych mieszkańców przed zwiększonym hałasem. Nie wiadomo zatem czy taki scenariusz w ogóle dojdzie do skutku.
Kolejnym problemem jest konieczność budowy, planowanej od wielu lat, łącznicy kolejowej w okolicy dworca Kraków Krzemionki. Bez niej, wszystkie pociągi nadjeżdżające z południowego zachodu musiałyby dodatkowo niepotrzebnie zajeżdżać na dworzec Kraków-Płaszów, tym samym niepotrzebnie wydłużając czas dojazdu.
Budowa SKA to również dodatkowe koszty związane z zakupem nowego taboru kolejowego oraz konieczną modernizacją zaniedbanych podmiejskich dworców. A to dopiero początek problemów: aby system funkcjonował, konieczna byłaby jego synchronizacja z obecną komunikacją miejską, stworzenie wspólnego biletu, oraz opracowanie, a następnie wdrożenie koncepcji parkingów Park and Ride.
Jak widać, wyzwań jest naprawdę sporo. Jednak system, który ma szansę powstać byłby naprawdę wydajnym i nowoczesnym środkiem komunikacji w szybko rozwijającej się aglomeracji.
Z Wstępnym Studium Wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej można zapoznać się tutaj: Studium wykonalności SKA
Wieści z budowySubskrybuj RSS
2011-02-16 - Miasto zakończyło opracowywanie studiów funkcjonalno-przestrzenny dla zagospodarowania przystanków: Bronowice, Prądnik Czerwony, Złocień, Sanktuarium w Łagiewnikach. Planuje się również przeprowadzenie w najbliższych miesiącach audytu, który odpowie na pytanie, które połączenia w ramach SKA są najbardziej potrzebne. Kolejna ważna informacja to to, że w budżecie Krakowa na 2011 rok zarezerwowano pewną pulę właśnie na Szybką Kolej Aglomeracyjną. Jest zatem szansa, że coś wreszcie drgnie w temacie tej bardzo potrzebnej dla miasta i regionu inwestycji.
2011-02-13 - Kolejne dobre wieści odnośnie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: radni Krakowa chcą zmienić wieloletni plan finansowy tak, by w ciągu najbliższych lat przyspieszyć jej powstanie. Według zamysłów władz, rok 2011 miałby zostać przeznaczony na analizy natężenia ruchu oraz wyznaczenie przyszłych przystanków, a 2012 na przygotowanie niezbędnej dokumentacji. Pozwoliłoby to na rozpoczęcie prac już w 2013 roku. Rozważa się również powołanie spółki, która zajęłaby się pracami nad Szybką Koleją.
Jak widzicie w Krakowie sprawdzenie się Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej